29 de setembre 2010

Paret de Primavera

Vista general de les parets de sobre del poble de Fígols, amb el nou sector d'esportiva a l'esquerra i la paret de Primavera al mig.

Nova via a la cara nord de roca Narieda, més concretament a la paret de Primavera, a càrrec de l’incansable Marcel Millet i d’en Xavi Bonatti. Quinze llargs i gairebé 600 metres de recorregut, amb una dificultat màxima de 6a i obligada entorn al cinquè grau. La vàrem repetir tot just acabada d’obrir, el dia 6 de setembre (la primera ascensió era del dia 3). La via discorre per una zona amb molta vegetació, tot i així, s’ha netejat abastament per tal que el recorregut quedi net d’herbes i pedres inestables. De fet, unes setmanes abans de fer-la, i tot baixant d’arreglar les xapes de l'esperó de la Xelo-Bam, ja vàrem veure el Marcel en ple treball de jardineria vertical. Amb noves pluges i el pas de l'hivern segur que quedarà més neta de terra i pedretes.

Inici de les dificultats a la quarta tirada (5b) i fissura del sisè llarg (5c).

La via s’inicia per unes rampes fàcils de segon i tercer grau que es poden fer amb “ensamble”, en els tres primers llargs, tot i que per seguretat és més recomanable muntar les reunions. Aquestes primeres tirades van per una canal de baixada d’aigua i pedres molt característica de color blanc. Llavors la via fa un flanqueig a l’esquerra per evitar una zona herbosa i es va enfilant buscant el recorregut més net, passant per un interessant diedre inclinat i acabant en un bonic mur vertical.
La via es troba completament equipada amb més de 80 ponts de roca, pitons, espits, parabolts i algun encastador abandonat. Tots els ponts de roca es troben instal·lats amb bagues i cordinos. Nosaltres vàrem portar uns àliens que no vam fer servir enlloc. Amb 12 cintes llargues n’hi ha prou. Comptar unes cinc hores per repetir-la. Nosaltres vàrem estar una mica menys, anant amb una sola corda i saltant alguna reunió (la vàrem començar a les 16h i arribavem al cim a les 19:30h en punt, amb el temps just per baixar de dia). Del cim al vehicle hi ha una hora aproximadament, tot baixant pel camí del tossal del Balinyó, bastant netejat i fitat.

Primer tram de 6a (llarg 7) i començant el diedre oblicu a la tirada 9 (5b).
La via és cara nord i ombrívola, així que, millor deixar-la pels dies calorosos. Tot i així encara s’hi pot anar si les temperatures no són massa baixes. Evitar dies després de pluja, ja que la paret queda molt humida i plena de fang, amb risc de patinades. L'aproximació és bastant ràpida: Agafem la pista de roca Narieda que surt a prop del poble de Fígols. Al cap d'uns 200 metres aparquem a la cadena que barra el pas. Pugem per la pista i, al tercer revolt a l'esquerra, ens desviem a la dreta per un corriol i una tartera que pugen a peu de via. En total uns 20 minuts d'aproximació.

Tirada desena (5b/c) i penúltim llarg (5b).

Trobareu més informació als blocs del Xavi Diez i del Xavi Bonatti. Ja teniu un bon motiu per conèixer aquesta desconeguda paret, només solcada per alguna via antiga del Santi Llop, segurament sense gaires repeticions. A sota us deixo una ressenya sobre foto:

Joan Baraldes ha dit...

Bona ressenya,

Gràcies per la informació

salut i a tibar

Mingo ha dit...

Felicitats. A veure si l'anem a fer a finals de la primavera. Gràcies per la info.

Llorenç ha dit...

Espero no tardar massa en anar a repetir-la! la tinc fa uns dies a la llista però el temps ara no acompanya!!! mecatxis! te bona pinta!!!

lux ha dit...

Ei xavi!
heheh ja vaig pensar en tu quan la vaig veure! que estaria rapid al sac!
doncs fa ganes, la pena que ara s'acosta el fred ... i despres a l'estiu em queixo que no tic vies a l'ombra...!

em sembla que fare el cor fort i em dedicare a altres coses fins l'estiu!

P cert igual un dia d'aquest t'atavalo una mica ;))

una abraçada!

joan asin ha dit...

Ei un altre per la llista, bona ressenya com sempre.

Mohawk ha dit...

Molt bones Xavi!

Veig que vas acumulant metres... quan baixis per aquestes terres, ja saps, eh! Sols has de fer un mail, je, je, je...

Per cert, si veus al Marcel, a veure si li pots preguntar que li semblaria reequipar les vies que manquen de la Roca del Càmping (Montserrat).

Apa, a tibar-li!!

Anònim ha dit...

Vaja tela! aquest Millet com més ganàpia més imaginació li posa.

Torrentillo+paret de Primavera+paret de l'Àtic en 35 minuts a pelillo.

Ja pot ploure ja, que com no la facin 10 cordades cada dia aixó no es neteja mai!

Es podrien posar uns cartellets en plan didàctic al costat de les herbetes amb el nom de cada varietat. Com el camí de les Trementinaires de Tuixent o algo així. Per grups escolars i tal i qual...

Ala a fer rostolls!!!

M.Blanco.

Xavi ha dit...

Mohawk, ja ho tinc present això dels deures pendents. L'octubre estic liat fent un curs, però al novembre t'envio un correu!
Ei Miguelon, si t'han deixat la paret perquè hi puguis anar a fer "alpine running" del teu! Per tú, és com pujar corrent pel camí de baixada però una mica més tieso. Visca les herbetes!

jaumeplanellpiqueras ha dit...

Una altra via per conèixer! gràcies per la informació, les teves actualitzacions es fan esperar, però sempre tan acurades i amb nova informació!
Aviat anirem a tastar-la.

ALBERT ha dit...

se't acumula la feina per l'Alt Urgell!!! Ja trobava a faltar les teves ressenyes, salu i cordes.

Gatsaule ha dit...

Ja m'agrada això de tornar i trobar-me feina per fer....

Si tens algun dia, ja saps que tenim algun deure! Espero que seguiu tot bé!!

susi ha dit...

Hey, fantastica i oportuna ressenya. L'aprofitarem

Anònim ha dit...

Hola, m'encanta el teu bloc. Hi ha res que pugui fer per rebre actualitzacions, com una subscripció o res? Em sap greu que no estic familiaritzat amb RSS?

Xavi ha dit...

Hola anònim! si tens un compte de Google et pots subscriure per rebre les noves entrades, tot i que fa molt de temps que no en penjo cap!

Mrs Sharon Sim ha dit...

Hello Everybody,
My name is Mrs Sharon Sim. I live in Singapore and i am a happy woman today? and i told my self that any lender that rescue my family from our poor situation, i will refer any person that is looking for loan to him, he gave me happiness to me and my family, i was in need of a loan of $250,000.00 to start my life all over as i am a single mother with 3 kids I met this honest and GOD fearing man loan lender that help me with a loan of $250,000.00 SG. Dollar, he is a GOD fearing man, if you are in need of loan and you will pay back the loan please contact him tell him that is Mrs Sharon, that refer you to him. contact Dr Purva Pius, call/whats-App Contact Number +918929509036 via email:(urgentloan22@gmail.com) Thank you.