06 d’abril 2008

Collars: "Retirada Comanche"

Una setmana més tornem a la vall de Canelles, el seu calcari és d'una adherència molt bona i sempre ens aporta unes bones sensacions. Després de xerrar una estona amb els avis del mas de Sant Pere enfilem la pista que ens porta fins a sota les parets. A la masia de moment no tenen problemes d'aigua. La font dels Vinyals brolla i el riu de Canelles baixa amb un bon cabal d'aigües cristal·lines. Aquesta aigua rega els antics camps de presseguers i cireres del mas que hi ha més amunt, cal Penya. Fa anys l'àvia de Sant Pere treballava a temporades a la finca dels seus veïns i ens explica les excel·lències dels fruits que allà s'hi collien. Anava a "plegar-los" i els portava a vendre a mercat a Organyà i a la Seu. Ens diu que, tot i vendre els préssecs i les cireres més cars que a les altres parades, en poca estona els tenia tots venuts de lo bons que sortien. Partien els guanys amb els propietaris de cal Penya. Actualment la finca la porten uns joves que viuen a l'Alzina d'Alinyà i no ho tenen tant cuidat. No passen gaire sovint pels terrenys i els arbres fruiters no els sulfaten les vegades que caldria.
També ens expliquen els avis del mas de Sant Pere les històries dels presoners de guerra construint a pic i pala els petits túnels de la carretera d'Alinyà, però els deixaré per un altra dia ja que omplirien moltes pàgines.
El corriol final és curt però empinat. Som a principis d'abril i déu n'hi do la calor que fa. Sort de l'airet que baixa de les alçades (on encara s'hi veu una mica de neu) i refresca l'ambient.
La via escollida és la "Retirada Comanche". L'havia començat fa anys l'amic Raül però només tenia una tirada oberta. Al final l'any passat la van acabar amb en Joan Vidal. Encara no l'havia anat a repetir i amb l'Alfons vam decidir d'anar a provar que tal era.

Descripció de la via:
Primera tirada: Comença amb tres passos d'Ae, primer un espit i després dos parabolts. Sortim amb delicadesa agafant-nos a un bloc i ja agafem una placa de gotes d'aigua, regletes i forats. La quarta xapa està una mica amunt però hi ha bona presa. Uns passos tècnics i arribem a la R1. Aquest tram és 6a+.

L'Alfons al primer llarg (Ae i 6a+) i jo al començament del segon (6b).

Segona tirada: Comença flanquejant a la dreta i enfila un desplom amb bona presa i amb algun pas llarg (6b). Aquest tram és molt bonic i espectacular. Arribem a la sortida del desplom on hem de fer uns difícils passos de bloc (6c+) fins agafar millor presa i arribar a un petit diedre (6a). El diedre acaba en un desplom de poca presa (diuen 7b+, potser, nosaltres el passem en Ae). Un tram en lliure de 6a i arribem a la R2.

L'Alfons a la segona tirada. Roca excel·lent i verticalitat.

Tercera tirada: Tornem a tibar de gotetes d'aigua i roca rugosa. A l'Alfons aquesta pedra li recorda una mica Taghia, ell que ha tingut la sort d'escalar-hi. A la ressenya original marca un pas de 6c. Crec que és un pas llarg d'un invertit que trobes a mitja tirada. Aquest el passo bé, vaig de segon, però el 6b+ de l'entrada a la reunió amb flanqueig de "nyapes" a la dreta em costa bastant. Surt però m'adono que sempre em falta força de dits quan s'ha de tibar de presa petita, hauria d'anar alguna vegada al rocòdrom del pavelló d'esports de la Seu.

Començant el tercer llarg (6c) i vista de la R2.
Vistes del tercer llarg (6c): A la placa i arribant a la presa salvadora abans de la reunió.
Quarta tirada: Sortim en lliure (6a+) però ràpidament desapareixen les preses i hem de fer un bon tram d'Ae (va bé dur un estrep). Aquesta part és la menys interessant de la via. Placa vertical compacta i llisa. Algun "bou" ho podria apurar però suposo que sortiria de grau elevat. L'entrada a la reunió torna a ser en lliure.
A la R4 s'acaba la ruta ja que s'ajunta amb la via veïna ("L'avi del mas de Sant Pere"). Baixem en dos ràpels ja que anem amb doble corda. La via també es pot fer amb corda de 70 i baixar des de les 4 reunions equipades per a rapelar.

Tercera reunió i al tram final de la quarta tirada (6a).

Gatsaule ha dit...

No et queixis, Xavi, que et veig en molt bona forma ! Es veu dura la via...

Mingo ha dit...

Xavi estas fet un bou. Felicitats per la via.

ALBERT ha dit...

Esteu forts, esteu forts...

jaumeplanellpiqueras ha dit...

Renoi Xavi! quina via més maca i quin post més aconseguit...m'ho he passat molt bé llegint les històries que expliques i l'explicació de la via, molt viscuda!

Xavi ha dit...

De forts res de res (buenu l'Alfons sí, només cal veure a les fotos el tros de braç que marca quan s'agafa a la paret, és que és d'Ansó, aragonès de "pura cepa"), el que passa que hi posem voluntat...

Llorenç ha dit...

ostres! dura la via!
no se si m'hi veuran!!! tot i que la pared es veu guapa.

Bona feia i molt espectaculars les fotos!

edunz ha dit...

Hola Xavi, aquest hivern vam entrar a la del Mas de St. Pere però anavem sense claus recomanats per uns superbous i vam haver de baixar-nos al tercer llarg. Ja hi tornarem, segurament entrant per aquesta per guanyar temps fins a l'R2.
Una pregunta, saps si ja han batejat i graduat la via que van obrir el Ramon i cia (si no m'esquivoco) a la Bucòlica? estic actualitzant els croquis de les vies i vaig oblidar-me de mirar-ho al Thaussà.
Merci!

Xavi ha dit...

Ara sé perquè hi havia un espit amb un maillon en un espit del tercer llarg...la via de la Bucòlica? doncs de moment està aturada, fins que no s'acabi la neu els maneiron's no tornen a les roques...

edunz ha dit...

bona aquesta estacionalitat dels Maneirons... molt bona (jo abans era així! però aquest any estic tremendament dividit...).
Així l'has feta la del Mas? un viot no?

Xavi ha dit...

No, no, la de "l'avi del Mas" no l'he feta, la tinc pendent. Hi aniré amb alguns clauets, però. La tirada de la bavaresa es veia brutal, i els trams de sota també.
Ja apretaré els Maneirons perquè acabin la feina i quan tingui la info te la passo. Adéu.

Pietro ha dit...

Eii Xavi, últimament estàs molt prolífic eeehh,...deu ser que el "pinyolet" ja et deixa més temps ;). Aquesta em sembla que ja és too much per mi!. Està a la mateixa paret que la via del Dioni?

Xavi ha dit...

Hola Pere, la via està més a la dreta de la "Dioni", a la placa principal. Aquesta setmana l'han fet tota en lliure: Queden 4 llargs de 7a+,7a+,6c i 7b (més o menys), però obligat és 6a i Ae, si t'animes a fer-la és molt xula i crec que la pots fer de sobres. Adéu.

Anònim ha dit...

Ue! doncs hem repetit la retirada. Aquest cop però rotllo triple directa (Retirada+l'avi+més díedre de la Seu) Porteu algun camalot i aliens pels dos darrers llargs. La Retirada molt, molt guapa. Tota en lliure excepte A0 a la segona xapa del primer llarg i repós en un punt al quart llarg. Els graus proposats al primer i al quart estan colladets a parir! Flipareu amb la bellessa d'alguns passos. PD:no tinc "yemas". Taghia no perdona!!!

Xavi ha dit...

Eps, felicitats per la trilogia, això si que és aprofitar bé el dia...

albertganxets ha dit...

via EXCEPCIONAL on solament podem retreure que les xapes del llarg 4rt queden a desmà a la secció dura (Ae va per la dreta de les preses)

Felicitacions

Xavi ha dit...

Merci Albert! si que és bona la via, si.