12 de desembre 2006

Esperó de les Orenetes

Ressenya de la via

Ja fa més de 25 anys que sóc soci de la Unió Excursionista Sabadell (UES), un gran club on vaig conèixer a molts dels pioners de l'escalada a Catalunya, els mítics TIM; Alaix, Camarasa, Tino, Olivella,... tots ells personatges amb molt de valor que amb mitjans molt rudimentaris s'enfilaven pels llocs més atrevits. Des de fa pocs anys també estic a la Unió Excursionista Urgellenca (UEU) el club de la Seu d'Urgell, una entitat més petita de gent molt ben avinguda.
Aquesta ressenya que us presento està dedicada al primer dels clubs, la UES, i és un itinerari per disfrutar fent metres. La via té dues parts ben diferenciades; Una primera ramposa fins a una feixa intermitja i una segona part més vertical i amb molt d'ambient. Algunes parts de les primeres tirades coincideixen amb la via pionera de la paret, l'Anglada-Cerdà-Muñoz-Roca de l'any 1970.
L'esperó de les Orenetes de la cinglera dels Esplovins és una gran mola de roca amb vies de caire aventurer. La més coneguda és la via Alfa-Centaure una de les escalades més llargues de Catalunya. La via Eder i la Platinum també es repeteixen de tant en tant. La roca és bastant bona, només en algunes parts trobem una mica d'herba i algun tram més descompost.
Si a la majoria de vies que hi ha a la paret cal dur una bona ressenya i guiar-nos per la intuïció per anar descobrint el recorregut, a la via UES només caldrà seguir l'equipament i disfrutar dels moviments sobre la pedra al llarg de gairebé 600 metres.
El Ricard als primers passos de la via
L'aèria reunió 9 i el magnífic 11è llarg, 50 metres de continuïtat.

L'aproximació es fa en uns 30 minuts per la canal que surt des de la carretera C-14 al PK 149'1, al vessant sud de l'esperó de les Orenetes. Aparquem en una de les entrades de l'antiga C-1313, a la dreta d'un dels túnels nous (túnel de l'Obaga Negra) i pugem per la canal (marques de pintura i algunes fites) .

El descens el farem seguint un caminet per sota la carena de parets, cap al sud. Hi ha algunes marques de color blau i algunes fites. Passarem pel capdamunt de la Torre de Lleida i arribarem al punt on acaba la via ferrada Regina. Baixarem pel camí equipat que passa per sota el circ de la Cascada, fins a la carretera (1 hora i 20 minuts aproximadament). En cas de necessitat es pot baixar des de la feixa intermitja de la via (R7bis) fins a peu de via per la canal de l'esquerra (hi ha un parell de trams equipats amb cordes fixes). També es pot baixar des de la R4 flanquejant a l'esquerra i anant a buscar la mateixa canal anterior.

Tot i que la via es pot fer bastant ràpid (5 a 7 hores una cordada de dos, aproximadament), compteu que són bastants metres i la baixada és llarga. A l'estiu cal portar força aigua i en època de fred roba d'abric (a la tarda la paret està a l'ombra).

PGB ha dit...

Eis Xavi, aquesta via pinta molt pero que molt be! Me la poso a la llista de vies a fer.

600m... uffff diria que si l'escales... en un dia faria quasi tots els metres que porto escalats jejejejeje!

Ens la deixem per l'estiu pero, que es molt llarga i millor no llepar! :D

jaumeplanellpiqueras ha dit...

Hola Xavi, veig que vas disfrutar a la via UES, vaig estar a punt d'anar-hi fa poc, però el fred ens
va fer pensar que millor deixar-ho per més endavant, vas forçar els artifos en lliure? com surten?

Gatsaule ha dit...

Gràcies per la ressenya. Fa anys vaig intentar la Eder, però ens vam perdre al cap de 5 o 6 llargs i, després d'una bona encigalada, vam haver de rapelar. Ens ha quedat la paret com assignatura pendent.

Xavi ha dit...

Jaume, a l'artifo vàrem fer en lliure el primer i tercer tram (algun repòs al 6c), el de 7b+ està fora de les meves possibilitats.
Ei Gatsaule la Eder és bastant xula però molta gent s'hi perd. A veure si més endevant penjo una ressenya una mica ben feta perquè la via val la pena. El meu amic Jaume la va fer amb "teleassistència"(un parell de trucadetes amb el mòbil quan estava "embarcat", coses de la tecnologia...) tot i aixì van acabar de nit.

Anònim ha dit...

Hola Xavi, la setmana passada varem anar a la veina pared bucólica amb la intenció de fer la via "Treintaitantos", la nostra sorpresa és que des del peu de via sortien dues linies, varem prendre la que se n'anava cap a la dreta (mes propera a la "Pas d'estress", no se si era la via correcta ja que la ressenya no ens va quadrar gens, tens alguna informació d'aquestes dues vies?

Xavi ha dit...

La via que veu fer és una que vem obrir que es diu "Pedra de Tartera" (6c o 5c/Ae), la de l'esquerra és la Treintaitantos. La última tirada és comuna. Hi vaig posar els noms a peu de via perquè no hi hagués confusió però s'han esborrat. Vaig deixar una ressenya al llibre de piades de Coll de Nargó i ja la posaré al bloc més endevant (he de canviar alguna xapa i netejar el llarg 3 que està una mica brut).

jaumeplanellpiqueras ha dit...

Veig que el Marc Perillós continua fi amb això de posar-se en la via que no toca, però com que està fort no hi ha problema.

Belle voie.
Nous avons eu du mal à trouver la descente dans le brouillard.
Il faut impérativement bien suivre les points bleus, la direction générale est : "a toute crète, vers le sud" jusqu'à trouver la descente de la via ferrata (points rouges)

Hola,
Hem fet la via UES dos vegades a finals de desembre i a princip de gener, es una viá molt bonica i molt ben equipada.
Felicito els obridors i els equipadors.
Maurice Bolquere Cerdanya

Hola Xavi !
He rebut les teves salutacions a través
del Jaume.
Quant de temps oi !
Com va tot ?
T'envio l'adreça de correu.
sanzllonch@vodafone.es
A reveure!
Josep.

Anònim ha dit...

Voie sympathique réalisée le 9 mai 2007. Passe à l'ombre vers 15-16 h. L9 = 6b+ - L10 = 6c (deux pas peu évident) - L11 = 6a+ puis 5c très beau. Descente pas évidente car les points bleus suivent parfois une drôle de trajectoire et peuvent conduire vers des impasses. Une fois la descente de la via ferrata trouvée, après c'est facile, dans un très beau paysage.

Este finde pasado estuvimos escalando la UES, y queríamos darte las gracias por la información. Preciosa vía, magnífica la zona!!